26.10. kl. 18.00 – 19.30

Innovation för lokalsamhällets bästa – en temakväll om innovation i föreningslivet

Temakvällen har som mål att inspirera föreningar och andra intresserade till lokal utveckling och innovation!

Gräsrotsakademin – våra gäster från Skåne, med

erfarenheter av lokal utveckling och innovation!

Fredrik Björk

Innovation hos föreningar på landsbygden – för gemensam nytta och utveckling

Vad kan innovation vara, hur kan det vara relevant för föreningar och vilken roll kan föreningar spela för lokala utvecklingen på landsbygden? På denna temakväll diskuterar vi olika erfarenheter och möjligheter. Ofta uppfattas ’innovation’ som ett begrepp som hör till teknik och affärsliv, men idag blir det allt vanligare att bredda perspektivet och inkludera andra aktörer, och lyfta fram andra områden där innovation kan bidra till utveckling och samhällsnytta.

Fredrik Björk är adjunkt vid Malmö universitet, samt styrelseledamot i det sociala företaget Yalla Trappan.

Nils Phillips

Exempel: Huset – Butiken – Poolen

Tre konkreta exempel på innovation från den skånska landsbygden – utmaningar, verktyg och oväntade positiva effekter!

Nils Phillips är verksamhetsledare på utvecklingsplattformen Idéburen Utveckling, samt engagerad i det lokala utvecklingsbolaget Röstånga Utvecklings AB.

Lokala perspektiv – aktuellt i Österbotten inom lokal utveckling och innovation

Ann-Sofi Backgren, Landsbygdsnätverket

Intressant momentum för föreningslivet – och det finns pengar att hämta!

Nu finns alla chanser för föreningar att utveckla förnyelseinriktade projekt.  Du som är föreningsaktiv och har idéer gömda i skrivbordslådan, nu är det dags att ta fram dem!

Ann-Sofi Backgren är samordnare/koordinator för den svenska temagruppen ”Smarta landsbygder i Svenskfinland och i Norden” vid Landsbygdsnätverket.

Kenneth Nordberg, Åbo Akademi

Svenska modeller för sociala innovationer i landsbygdsutveckling (SMIL) – samarbete mellan kommuner och föreningar

Kenneth berättar om projektet SMIL, som testar svenska modellen för partnerskap (IOP) på finländska förhållanden.

Kenneth Nordberg är projektforskare vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi.

Praktisk information om evenemanget

Evenemanget är kostnadsfritt. Vi välkomnar föreningar och andra intresserade!

Tidpunkt

26.10. kl. 18.00 – 19.30

Evenemanget hålls via nätet.
Länken till evenemanget skickas senare till den e-postadress du anger vid anmälningen.

Senast 25.10.2021 via länken nedan.