Materialbanken

Under projektet görs en hel del informationssökning och vi vill gärna dela med oss av bra material vi hittat. På denna sida samlar vi länkar till externt material som relaterar till projektets teman och som kan vara en resurs för föreningar. Har du tips på resurser som kunde läggas till i materialbanken? Kontakta då projektteamet via kontaktsidan uppe i menyn.

Digitalt samarbete

Föreläsare Linda Mannila:
Föreningsliv och kurser online – hur då?
-Digitaliseringens möjligheter
-Streaming av träffar online
-Att åstadkomma interaktivitet online.

Föreläsare Juhanni Larjanko:
Hur komma igång med digitala möten?
-Teams, Zoom, Hangouts

Goda nätmöten
-Hur skapar man balans i ett hybridmöte?
-Interaktiva nätmöten

Patricia Diaz är doktorand inom lärarutbildningens digitalisering. På denna sida hittar ni hennes omfattande länksamling till olika digitala verktyg så som Jamboard, AnswerGarden, och Mentimeter. Verktygen kan användas exempelvis i online evenemang, möten och distansundervisning.
”Digiteket samlar material och resurser kring hur du kan göra dina videomöten effektivare och trevligare.”. Digiteket drivs på uppdrag av Kungliga biblioteket.
SFV samlade i april 2020 in goda modeller för distansundervisning och fick in över 150 bidrag. Materialet riktar sig till skolor. Föreningar kan exemeplvis vid ordnande av online kurser och evenemang hitta nyttiga tips och kunskap i denna idébank.
”Här kan du lära dig hur distansmöten via internet fungerar och vilka verktyg som finns för att ordna möten på distans.”

Svenska folkskolans vänner
Föreningsliv och kurser online - hurdå?

Föreläsare: Linda Mannila
Del 1: Vilka möjligheter ger digitalisering till föreningsliv på nätet?

Innovation